BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pabila Penglipur Lara Mula Merungkai Rasa di Balik Jalan Lama

Pabila segala rasa bertakung dalam lopak hati. Pabila mulut gagal mencari pendengar setia hingga kekal terkunci. Jari-jemari yang menari mengikut rentak papan kekunci yang berceratuk merungkai rasa di dalam sanubari.

Andai tiada yang ingin melalui Jalan Lama. Biar aku yang menjadi penghuni tetapnya. Kerna ku percaya air yang menumpang di dalam lopak jalan lama itulah menjadi minuman hidupan yang dahaga. Kerna ku percaya kesunyian yang menyelimuti jalan lama akan memberi ketenangan dalam minda yang kusut dan jiwa yang merekah. Kerna ku percaya kegelapan yang menyelubungi jalan lama akan mengajar aku menghargai sinarnya kejora. Kerna ku percaya kesepian yang menghantui jalan lama akan menjanjikan 1001 kisah tentang sebuah jalan lama.

Jadi biar aku yang melaluinya~

Khamis, 6 Ogos 2009

~21 tahun berpijak di alam maya~

assalamualaikum w.b.t dan selamat membaca. . .

setelah 9bulan seorang insan yang bergelar ibu membawa kandungannya. . 6 Ogos 1988. . 21 tahun lalu. . pada hari sabtu. . di Batu Dua Sandakan. . rumah keluarga mak ku. . rumah arwah nenek ku. . seorang bayi telah lahir ke dunia. . hanya terdengar rengekannya di segenap rumah. . aku hanya menangis. . aku hanya tahu menangis ketika itu. . air mata kegembiraan. . gembira telah lahir ke dunia baharu. . tak memahami apa-apa pun. . rengekan beransur diam. . merasa belaian kedua ibu bapa ku. . azan dialunkan di telinga kanan ku. . oleh bapa ku. . dengan harapan aku kan berbakti kepada keluarga dan agama ku. . mak cakap aku dilahirkan tanpa mak sedar. . keluar tanpa mak teran. . tanpa disambut oleh nenek bidan. . syukur Alhamdulillah. .

menjejak dibangku sekolah.. daripada tadika hingga tahun enam. . mak yg menguruskan segala urusan persekolahan ku. . walaupun mak tak tahu membaca. . namun dia tahu segalanya. . sifat yang cukup aku kagumi. .

ketika aku berusia sepuluh tahun. . aku berada hampir dengan ajal ku. . aku terjatuh daripada rumah kami yang belum siap sepenuhnya. . air laut naik ketika tu. . aku yang tak tahu berenang ketika tu terus menggerakkan tangan dan kaki. . tindakan ku itu yang tidak terus membawa aku terus tenggelam ke dasar. . tiap2 tiang rumah aku lihat dengan jelas. . air laut masuk terus ke dalam mulut dan hidung. . menyesakkan ku. . aku dongak ke atas dan terlihat kaki abang ku yang diturunkan kerana dia pun tak tahu berenang. . aku cuba gapai kaki abangku dan berjaya. . pakcik ku yang tinggal di sebelah rumah datang dan terjun ke air dan mengambil aku. . arwah mak dan makcik mengangkat kaki ku dan mendongakkan kepala ke bawah utk mengeluarkan air laut yang menyesakkan aku. . sejak hari tu aku semakin fobia dengan air laut. . sehingga ketika aku berusia 13 tahun baru laa aku berani utk berenang. .
22 Februari 2002. . sehari sebelum raya haji. . aku kehilangan orang paling penting dalam hidupku. . arwah mak pergi menghadap ilahi. . detik yang sangat memberi kesan dalam hidupku. . membuatkan aku hidup tanpa arah yang betul. . aku gagal dalam peperiksaan utk pertama kalinya ketika semester ke2 tahun 2002. . 2003 aku tak pergi ke sekolah selama 97hari tanpa sebab. . aku ponteng sekolah. . bawa baju lebih dari rumah. . sampai d bandar aku tukar pakaian. . merayau di bandar. . di flat kosong. . detik yang aku tak kan lalui. . dek kerana masalah keluarga dengan pemergian mak. . masalah kewangan. . masalah d sekolah. . membuat aku menjadi pelajar bermasalah. . tahun 2003 juga aku mendapat penyakit berjangkit yang sangat teruk. . disebabkan penyakit itu laa aku tak dibuang sekolah. . ada hikmah juga di sebalik penyakit tersebut. .
2004 aku berada dalam dilema. . aku hampir tak dapat menyambung persekolahan kerana masalah kewangan. . namun pakcik ku membantu menguruskan persekolahan ku. . aku nak pindah sekolah. . kerana S.M.K ST. Michael tak sesuai utk aku. . pada 6 April 2004 aku bersekolah di S.M.K Merpati. . sekolah yang menyelamatkan hidupku. . aku tekad tidak ingin melakukan kesalahan sama ketika aku berada d tingkatan 3. . keputusan yg hanya cukup makan utk menyambung ke menengah atas aku gunakan sebaik2nya utk berjaya. . meskipun ketinggalan pelajaran selama 4bulan. . namun aku bersyukur kerana dapat kekal tempat pertama dalam kelas. . menjadi pelajar terbaik bulan Julai tahun 2004. . sekolah yang sangat memberi perhatian kepada diri ku. . aku mendapat sinar hidupku kembali. . meskipun masalah kewangan dan keluarga sangat membebankan aku. . ketika SPM. . tahun 2005 aku menggalas tanggungjawab keluarga yg selama ketiadaan mak, akak yg pikul. .skrg aku pula. .bapa slalu kerja luar. .jadi jarang d rumah. . akak ku sudah mula kerja. . aku yang menjalankan segala tanggungjawab akak ku. . pulang dari sekolah pukul 2petang. . aku lah yang jadi tukang masak di rumah. . cuci pakaian kami. . kemas rumah. . urus duit belanja rumah. . membuatkan aku matang tentang kehidupan ketika itu. . rasa sayang ku kepada sekolah membuatkan aku sanggup pergi ke sekolah dengan hanya berbekalkan duit tambang pergi saja. . tak makan di sekolah. . tambang balik tahu laa aku cari. . kadang2 pinjam dengan kawan. . kawan yg sentiasa ada ketika aku susah. . mariani. .edah. .naning. .thx suma. . Alhamdulillah subjek yang aku target A dapat aku capai. . meskipun hanya kelas kemanusiaan. . BM. .Math. .Sains. .P.seni. . dapat ku capai. . dan syukur dapat tersenarai dalam top10 sekolah. .

cuti sepanjang menunggu keputusan SPM aku bekerja. . di market. . tmpt kerja akak ku. . walaupun penat sangat. . n gaji yang tak seberapa. . tp sudah cukup membuatkan aku gembira dengan pengalaman pertama bekerja dan guna duit hasil titik peluh sendiri. . akhirnya aku dapat menggunakan handphone dengan hasil duit ku sendiri. . tanpa perlu meminta daripada bapa dan keluarga yang lain. . aku cukup puas hati. .
2006 aku melanjutkan pelajaran ke tingkatan enam. . memang saat sekolah yang aku paling hargai. . kerana saat terakhir pakai pakaian sekolah. . ada peraturan sekolah. . ikut aktiviti sekolah. . kenangan yang akan terpahat selamanya dan pasti dirindui kelak. . syukur juga aku mendapat biasiswa ketika ini. . masalah kewangan tidak sangat membebankan aku ketika itu. . kawan yang rapat dengan aku. . genk 6A3 dan genk pusat sumber mewarnakan kehidupan ku. . di sekolah ni juga aku mendapat title anak cikgu farne. . cikgu pengajian perniagaan ku. . hahaha. . cikgu ni pape hal mst aku yg kna cari. . siap buat statement 'kamu [merujuk kpd pelajar 6A3] semua ni. .tak dah seorang pun yang boleh senangkan hati cikgu. .si Jidih jak [aku la tu. .ngee] yg dpt senang kan ati cigu' hahahaha. . pa lagi. . semua ketawa laaa. . aku pun ketawa sampai nek merah muka. . malu pun ada juga. . hehe. . sebab tu subjek PP ku selalu tinggi. . plg tinggi time 6rendah g. . ngee. . dan pa yg aku target A dapat juga. . walaupun tak dapat 4flat kn. . tp syukur laa. . 2A1B1C+. . C+ tu PA. . subjek yg wat aku down time exam STP. . nasib baik ada member yg dorong aku. . klu tak mesti dah give up. . huhu. .2A tu BM dan PP. .B plak Sains sukan. .hehe
tahun 2007. . selain STPM. . aku juga berkenalan dengan seorang gadis yang sangat penting dalam hidupku. . sangat memahami ku. . sangat menyayangi ku. . banyak menolongku. . cinta chatting. . kenal dari laman sesawang chat guna hp. . winwap. . hehe. . tarikh 22 Oktober 2007 jadi tarikh keramat kitorg. . yg bestnya dia dah rapat sangat dengan keluarga aku. . aku pun dah rapat dengan keluarganya. . dia dah selalu bermalam di rumah keluarga ku. . aku pun dah 4kali bermalam di rumah keluarganya. . di restui laa kiranya. . hehe. . suriyanti. . tu la insan penyeri hidupku. .
setelah menjalani ujian MEDSI dan temuduga [pelajar pendidikan tahu laa kn] akhirnya aku dapat menjejakkan kaki ke menara gading. . Universiti yg mmg aku nak sangat jejaki. . yg melahirkan pendidik. . segala ilmu yg dipelajari dapat dimanfaatkan kepada semua. . sentiasa diguna. . Universiti Pendidikan Sultan Idris. . tapi sayangnya aku tak dapat berkongsi kegembiraan ini bersama arwah mak. . tapi syukur juga kerana aku dapat membuat bapa ku bangga dengan pencapaian ku. . ahli keluarga pertama yg dapat melanjutkan pelajaran ke menara gading. . Alhamdulillah. .

hari ni. . 6 ogos 2009. . genaplah 21tahun aku berpijak di bumi Allah SWT. . meminjam ciptaanNya. . yg ptg aku dah layak mengundi. . LoL. . syukur dengan semua yg aku lalui. . akhirnya aku berada di sini. . sekurang-kurangnya mencapai sasaran hidupku. . berharap sangat aku akan berkesempatan membahagiakan semua org di sekelilingku. . terutamanya bapa ku. . keluarga ku. . Bbie ku.

mgkn bufday kali ni yg plg teruk dlm hidupku gk. .errmm. .
sori kpd semua yg pernah aku sakiti. .

Amin. . Wassalam. .
6ogos2009
khamis

3.24am

6 ulasan:

ninim berkata...

kalau aku cakap..jangan tak percaya...aku dapat A..sains sukan STPM

jidih muluyu berkata...

bgs laa. .syukur. .hehe. .i dgn xde basic sains sukan. .amik sains sukan pun skdr nk lari dr subjek seni. .mls dah nk wat kje kursus seni. .byk sgt. .huhu. .tp syukur r dpt gk at least B. .xtarget pun. .keke

bubu253 berkata...

jidih wlpn lmbt..
happy burfday yer,,,
heheh
(",)
~may allah bless u alwayz...

plain paper berkata...

lama kertas tak online rupanya..

huhu..handal jugak jidih ni ea.congrats n keep it up.macam mana ada kekuatan untuk keluar dari masalah tu? (dari mana jidih peroleh sumber kekuatan tu?)

anyway, happy belated birthday.may Allah bless you.hope all your dreams and wishes come true, amii,..

misTaa buzzLiey berkata...

terpikir sekejap bile aku baca luahan ko ni...
yg pnting..i proud wif u

jidih muluyu berkata...

thx all. .;)

Related Posts with Thumbnails