BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pabila Penglipur Lara Mula Merungkai Rasa di Balik Jalan Lama

Pabila segala rasa bertakung dalam lopak hati. Pabila mulut gagal mencari pendengar setia hingga kekal terkunci. Jari-jemari yang menari mengikut rentak papan kekunci yang berceratuk merungkai rasa di dalam sanubari.

Andai tiada yang ingin melalui Jalan Lama. Biar aku yang menjadi penghuni tetapnya. Kerna ku percaya air yang menumpang di dalam lopak jalan lama itulah menjadi minuman hidupan yang dahaga. Kerna ku percaya kesunyian yang menyelimuti jalan lama akan memberi ketenangan dalam minda yang kusut dan jiwa yang merekah. Kerna ku percaya kegelapan yang menyelubungi jalan lama akan mengajar aku menghargai sinarnya kejora. Kerna ku percaya kesepian yang menghantui jalan lama akan menjanjikan 1001 kisah tentang sebuah jalan lama.

Jadi biar aku yang melaluinya~

Sabtu, 28 Februari 2009

fuh lega!!

malam yang ditunggu2 telah tiba. malam persembahan teater dan lakonan pertama ku. syukur sangat2 persembahan berjalan dengan lancar walaupun aku ada lupa skrip tapi nasib baik dapat cover. hehe.

ada jugalah masalah sikit tadi seperti masa adegan budi terlanggar dengan Ilham lagu Mohabbatein lambat masuk. kesian diorang yang lain kat belakang lama kena kakuh. LoL~. satu lagi perkara lucu yang aku ketahui masa makan di restoran tadi iailah tentang hafiz. lawak giler lah. hehe. tapi biarlah itu jadi simpanan kumpulan teater kami sahaja. hehe

teater "Hakikat Tabah Seorang Ilham" hasil nukilan kak Mis sebagai pencipta skrip dan selaku pengarah teater. teater yang menceritakan tentang ketabahan seorang wanita bernama Ilham [kak bibie] yang telah menjadi mangsa rogol ayahnya sendiri [watak bapa dipegang oleh hafizudin dengan jaya dan rakusnya. LoL~]. malahan bapanya merupakan seorang yang baran dan kaki pukul. ibu Ilham [kak ley] selalu menjadi mangsa baran ayahnya. Ilham mempunyai seorang adik lelaki yang cacat iaitu Leman [faizal]. Leman telah dibunuh oleh ayahnya kerana cuba menghalang bapanya daripada mencederakan ibu Ilham. ayahnya telah mati dibunuh oleh Ilham ketika ayahnya hampir membunuh ibu Ilham. rasa bersalah ibu kepada Ilham kerana selama ini tidak mampu melindungi anak sendiri daripada menjadi mangsa kerakusan suaminya menyebabkan ibu membuat keputusan untuk menanggung hukuman pembunuhan tersebut.

kejayaan Ilham dalam akademik membolehkan Ilham melanjutkan pelajaran ke Universiti. semasa di sana, Ilham di uji lagi dengan berita kematian ibunya di penjara kerana sakit. meratap nasibnya yang sebatang kara membuatkan Ilham hilang dalam dirinya sendiri. namun, hadir seorang lelaki yang sanggup menerima Ilham sebagai teman hidup untuk selamanya iaitu Budi Suffian walaupun mengetahui keadaan sebenar Ilham [akulah yang pegang watak jiwang ni. .LoL~]. cinta budi kepada Ilham telah berputik sejak melihat Ilham pada pandangan pertama. Budi mempunyai dua orang kawan yang berpersonaliti berbeza iaitu Dollah aka Dolly dan Bob. Dolly [kiki. .hehe] seorang lelaki lembut manakala Bob [abg rijal] seorang jejaka Hip Hop.

di saat Ilham mempunyai sumber semangat yang baru, Ilham di kabarkan tentang pemergian Budi untuk selamanya. akhirnya, ilham berada dalam konflik jiwa samada ingin meneruskan perjuangan hidup ataupun menamatkannya kerana dia hampir putus asa. namun berkat ketabahan seorang Ilham, dia telah membuat keputusan yang tepat untuk masa depannya. pemegang watak lain adalah lokman sebagai jiran dan pelajar. ecah sebagai jiran. seorang lagi [lupa nama akak tu. .huhu] sebagai kak sal iaitu kenalan lama Ilham. cik lah sebagai cleaner yang meletop. haha. [seronok sangat tengok cik lah jadi cleaner ni. menjadi sangat]. genit sebagai hati. kak seorang [lupa lagi] lagi sebagai nafsu. tinny sebagai akal.

selesai pementasan kami berkumpul untuk diberi komen oleh juri. ada komen negatif dan positif. tapi komen yang paling aku suka adalah seorang juri ni cakap kami ni "zalim". sentap kejap juga aku dengar. apa yang kami buat???. apa silap kami??. .juri tu pun terus sambung, dia cakap "kumpulan kamu ni betul2 zalimlah sebab saya nak pergi buang air pun kena berfikir dua tiga kali. nak pergi, tak nak pergi. nak pergi, tak nak pergi. kamu buat penonton kekal ditempat duduk untuk tunggu sehingga persembahan tamat". haha. komen yang sangat mengujakan. hehe.

lepas balik tadi kami pergi ke restoran tom yam. makan ramai2 kecuali hafiz yang balik dulu sebab penat sangat merogol. LoL~. gurau jk r. peace!!.

dalam entri ini aku ingin mengucapkan seribu penghargaan dan jutaan terima kasih kepada hafiz sebab beri peluang terlibat dalam teater ni. kak Mis, kak ley, kak ainon, cik lah, kak liza, kak zati, ecah dan semua akak2 lain [xingat nama daaa. .huhu] dalam teater ni yang telah memberi banyak tunjuk ajar. kepada abg rijal, kiki, lokman dan faizal sebab bagi sokongan dan ajar aku. kepada azrul pelajar fakulti muzik sebab ajar main gitar walaupun tak pandai2 juga. haha. kepada kawan2 yang terlibat secara langsung dan tak langsung.

aku juga nak minta maaf banyak2 kat kak mis sebab tak bawa watak Budi dengan baik. tadi gitar aku tak main juga. suara pun tak jelas. penghayatan pun kurang. nakal ft macho ft romantik ft cool dan yang sewaktu dengannya pun tak menjadi sangat. mohon seribu kemaafan. huhu.

jadi kena tunggulah hari ahad ni untuk mengetahui keputusan pertandingan ini. kalah menang adat bertanding. yang penting kita telah berusaha melakukan yang terbaik. dan yang paling berharga adalah pengalaman dan memori gembira sepanjang latihan berlangsung. meskipun ada tekanan namun jujurnya aku berasa gembira dan enjoy dengan korang semua!! ;D

p/s : semoga hubungan ini akan kekal sampai bila2. kalau jumpa jangan lupa tegur. huhu. peace no war!!

3.09am
28 Feb 2009
sabtu

Isnin, 23 Februari 2009

22 Februari~ patah tak tumbuh, hilang tak berganti

assalamualaikum W.B.T....

tanggal 22 februari merupakan tarikh keramat untuk diriku. pada tarikh ini maka genaplah 7 tahun aku kehilangan orang yang paling penting dalam hidup ku. seorang wanita yang banyak berkorban untuk kami sekeluarga. wanita yang telah membesarkan kami 8 beradik. menatang kami bagai minyak yang penuh. menjaga kami dengan penuh kasih sayang. tanpa memikirkan penat dan sakit.

aku sangat berbangga terhadapnya kerana meskipun dia buta huruf namun dialah yang telah mengurus semua hal sekolah kami. malahan dia seorang yang sangat mementingkan penampilan. membuatkan aku bangga berada di sampingnya.

dialah ibuku. mak ku. 7 tahun lalu. pada 22 februari 2002. hari jumaat. sehari sebelum semua umat islam menyambut hari raya aidiladha dengan gembira. kami sekeluarga menyambut dengan air mata.

sebenarnya seminggu sebelum pemergiannya, telah banyak tanda yang seakan memberitahu dia akan pergi meninggalkan kami untuk selamanya. setiap malam ibu meminta bapa membeli semua makanan kegemarannya. tetapi dia hanya sekadar merasa dan selebihnya akan diberikan kepada anak2nya. setiap malam dia bermain dengan kami beradik termasuk bapaku. kami bermain catur buat pertama kalinya. dan ibu dapat mengalahkan bapa bermain catur. aku sangat gembira dan berasa aidiladha kali ni akan lebih bermakna. namun. . . .

malam sebelum pemergian insan yang sangat ku rindui. ibuku memakai semua barang kemas dan make up seperti kebiasaannya. setelah sekian lama tidak memakainya kerana sakit yang dialami. dia sempat menyatakan hasratnya untuk memotong rambut. semua barang kemasnya dipakai sehingga keesokkan hari. pada malam tu juga ibuku sempat berbual berdua dengan akak ku. ibuku telah memberi pesanan. . . . "jika mak dah tak da nanti, jaga makan minum bapamu. jaga adikmu si ahmadi sebab dia selalu sesak nafas dan jaga adikmu yang bungsu sebab dia masih kecil". pesanan terakhir seorang ibu kepada anaknya yang berharap dapat memikul tanggungjawabnya ketika ketiadaannya kelak.

aku masih ingat pagi itu aku terdengar mak dan bapa ku bergurau dan ketawa di dalam bilik mereka. aku rasa sungguh gembira. namun dalam pukul 9 pagi ibu ku tiba2 sesak nafas. ambulans telah tiba. ibu hanya mampu memberi isyarat kepada akak ku untuk menanggalkan semua barang kemas yang dipakainya sejak semalam. bapa mengangkat ibu dan membawa ibu ke hospital. seakan mengiringi pemergiannya, kami beradik berbaris di sepanjang laluan ibu di angkat keluar dari biliknya. masih segar di ingatanku pandangan terakhir ibu terhadap kami beradik. perasaan aneh timbul ketika melihat pandangan ibu. ibuku memerhatikan seorang demi seorang anaknya walaupun pada masa itu dia sesak nafas yang teramat sangat. tapi aku tak menyangka pandangan itu merupakan pandangan terakhir antara kami. perjalanannya diiringi dengan tangisan kami beradik. seperti dapat merasa pemergian ibuku. walhal sebelum ni ibuku sudah beberapa kali di bawa ke hospital tapi pada hari tu la air mata kami mengirinya. sebelum ini tidak.

berita pemergian ibuku untuk selamanya, ku ketahui setelah aku pulang daripada mengambil adik ku dari sekolah. aku heran kenapa kakak dan adikku menangis. setelah kakak ku memberitahu aku perkara sebenar, aku tidak berasa sangat sedih kerana aku masih tidak percaya sehinggalah jenazah ibuku telah di bawa ke rumah. aku masih ingat kata2 bapaku dan reaksi wajahnya ketika tiba di rumah bersama jenazah ibu. pertama kali aku melihat bapa menangis yang teramat sangat. sambil cuba senyum dan kata2 keramat kepada anaknya yang tidak akan aku lupakan sampai bila2 "kamu jangan menangis ya. mak kamu sudah tiada". dengan senyuman terpaksa dan air mata tak henti2, bapaku ada mengatakan "kenapa kau tinggalkan aku dulu". ya Allah!. .hanya Kau yang tahu apa yang bapa ku rasa masa tu. ujian yang sangat besar untuk bapaku. setelah lebih 30 tahun berkahwin dan dalam sekelip mata ditinggalkan sendirian.

aku duduk di bahagian kepala jenazah ibu. setiap kali kain penutup jenazah di buka, hati ku bagai gugur dan hancur ketika melihat ibuku yang tidak bernyawa dan kakuh di depan mataku sendiri. semua orang kata tak baik menangis kepada orang yang meninggal. ya betul. tapi hanya orang yang mengalaminya sahaja akan dapat merasai perasaan sebenar kehilangan orang tersayang untuk selamanya. berat mata memandang tapi berat lagi bahu yang memikul. kerana aku sedar. aku mungkin tidak berpeluang untuk bertemu dengan ibuku lagi untuk selamanya. meskipun di akhirat kelak. belum tentu ketemu. aku hanya mampu berdoa dipertemukan walaupun hanya di mimpi sahaja. walaupun sesaat sahaja. aku sangat bersyukur.

pagi aidiladha menjadi hari kami sekeluarga menghantar ibu ku ke alam baru untuknya.
melihat semua orang memakai baju raya menyedarkan aku hari tersebut merupakan hari kebesaran umat islam. semua tu tak bermakna lagi. hari raya tidak seperti dahulu.

aku sangat berbangga kepada bapaku kerana masih tidak berkahwin meskipun telah 7 tahun ditinggalkan oleh ibu untuk selamanya. kami beradik tidak menghalang sekiranya bapa ingin berkahwin lagi. tapi belum ada sesiapa yang dapat menggantikan ibu di hati bapaku. ermm. aku sangat kesian kepada adik bongsu ku. kekadang aku bertanya sama ada dia masih ingat dengan mak. dia cakap dia dah tak ingat. tapi ketika pagi raya pergi menziarah kubur mak. dia akan menangis. membuatkan hati ku sangat sayu melihatnya. sedangkan aku berusia 14 tahun ketika pemergian ibuku tapi masih belum berasa puas. ni kan pula adik ku yang baru berusia 6 tahun ketika itu. masih tidak memahami apa2. hari2 seterusnya sekiranya dia bertanya mengenai ibu, kami hanya memberitahu ibu pergi jalan2. namun kini dia sudah memahami segala2nya. membesar tanpa mak membuatkan adik ku hidup dalam kekurangan perhatian dan kasih sayang seorang ibu.

mulai dari hari tu aku sedar bahawa bila2 masa sahaja salah seorang daripada kami sekeluarga akan pergi untuk selamanya. namun aku harap biarlah aku yang pergi dahulu kerana aku tak sanggup merasa sakit dan sedih kehilangan seseorang yang penting dalam hidup ini untuk kedua kalinya. aku dah takut dan serik untuk merasanya lagi.

aku sedih kerana aku tidak mempunyai kesempatan untuk membalas jasa ibuku. memberi kesenangan kepada ibuku. berkongsi kegembiraan bersama ibuku dengan apa yang aku kecapi kini. memberi ibuku rasa segala2 hasil daripada titik peluh ku sendiri. aku tak berpeluang dan beroleh kesempatan melakukan semua itu.

dalam kesedihan ku juga, aku bersyukur dengan pemergian ibuku ke alam lain kerana semua siksa hidupnya akan berakhir. sakit yang dialaminya akan terhenti. sesungguhnya Allah S.W.T sangat menyayangi ibuku. dan atas sebab itu lah ibuku dijemput pergi agar segala penderitaannya akan berakhir.

aku berharap orang yang menyusahkan hidup ibu ku akan mendapat balasan daripada Allah S.W.T yang setimpal dengan perbuatannya. biar mati perlahan2! huh!

ermm. entri ini sekadar menjadi renungan bersama. hargailah dan sayangilah ibu korg selama masih ada peluang. jangan sampai korg menyesal di kemudian hari.

sampai di sini sahajalah dahulu. jam dah menunjukkan pukul 2.19am. sok pagi ada kuliah lagi. semoga roh ibuku dirahmati dan tenang di sana. semoga ibuku berada di tempat orang2 yang soleh dan soleha. semoga Syurga menjadi rumah kekal abadi untuk ibuku kerana hanya Syurga sahajalah yang setimpal dengan segala pengorbanan dan jasa seorang ibu. semoga Allah makbulkan. Amin. . .

Wassalam. . .

23 Feb 2009
2.22am
isnin

Ahad, 22 Februari 2009

bersangka baik??????????

assalamualaikum W.B.T. . .

aku sebenarnya dah penat bersangka baik dengan orang. semakin aku diam semakin orang nak hina aku. mungkin bergurau tapi gurauan ada batas. bukan dengan memperkecilkan orang dan menghina orang lain. aku bukan bercakap hanya disebabkan satu perkara tapi setelah pelbagai perkara berlaku. aku cuba untuk diam. tapi setelah berkali2. siapa yang tahan.

tentang istilah mamat/minah laser tapi hatinya baik tu ada betulnya. cuma satu silapnya apabila tidak berfikir dahulu sebelum berkata-kata. bukan sekali tapi berkali2. pasal niat tanya diri sendirilah. tak payah jadi hipokrit. mungkin disebabkan bangga terhadap apa yang dimiliki sehingga sanggup memperkecilkan orang lain. ya. sememangnya inilah yang aku nampak dalam diri kau. tak salah berbangga dengan apa yang kau ada sebab tu hasil usaha kau tapi jangan sampai pandang rendah dengan orang lain. jangan memperkecilkan orang lain. jangan memalukan orang lain. kerana semua ni berkaitan maruah orang lain. berkali2 diperlakukan sebegitu. seperti orang lain tiada harga diri. sekali lagi aku katakan di sini. AKU DAH PENAT BERSANGKA BAIK. AKU DAH PENAT NAK JAGA HATI ORANG LAIN TAPI ORANG LAIN TAK PANDAI JAGA HATI KAWAN LAIN. AKU PENAAAAAAAAAAT!!!!!!!!

NO BODY PERFECT. yup betul. jadi janganlah memperkecilkan orang lain ya. jangan hanya tahu menggunakan frasa tu tapi tidak menghayati maksudnya.
ni bukan tentang perkataan yang kau guna tapi ni tentang kau yang sering merendahkan orang lain.

berfikiran negatif tidak memberi sebarang faedah untuk selamanya. yup ni pun betul. jadi janganlah berpandangan negatif dengan orang lain sehingga memperkecilkan mereka k!. atau kau ni yang sentiasa positif sehingga kau rasa besar sangat?. apa2 jk la r.

niatkan dengan hati. ikrarkan dengan lidah. lakukan dengan perbuatan. buat ketiga2. jangan ikrar jk tapi tak lakukan. wassalam

p/s; sekadar jawapan kepada persoalanmu. . .

22 feb 2009
ahad
1.46am

Sabtu, 21 Februari 2009

sakit jiwa!!!!!!!!!

Assalamualaikum W.B.T......

errrmm. aku baru jk sampai bilik ni. tadi pagi kulia pengurusan ko. lepas tu aku pergi perpustakaan tuanku bainun. rancang nak ambil buku yang aku rizab tapi malangnya [taklah malang sangat] buku tu yang sepatutnya dikembalikan pada 19 feb lalu belum lagi dipulangkan. jadi aku pulang dengan tangan kosong jk la. tapi tadi sempat lagi baca surat khabar.

ni nak cerita sikit pasal apa aku sakit jiwa hari ni. aku ni bukannya baik sangat pun. tapi aku selalu jaga apa yang aku cakap sebab tak nak sakitkan hati kawan. tapi orang yang aku anggap kawan pula selalu sangat nak sakitkan hatiku dengan cakap sesuka hati. jadi aku pun dah penat nak jaga hati kawan kalau orang yang aku anggap kawan tak pandai nak jaga hati kawan yang lain. ni bukan sekali tapi dah berkali2. salahkan aku ikut teater. bolehnya lah dia sesuka sukinya cakap "eehh teater?. memalukan je". napa??. ingat belakon teater tu bogelkah!! nak malu. dosa ka???. tak kan. eh. kita dah kat U lah. bukannya budak2 lagi. kalau nak cakap tu fikirlah pasal orang lain. bukan main redah jk. tu bukan mengkritik apa yang patut kau kritik. tu MENGHINA. kalau tak faham maksudnya p buka kamus dewan.

aku ikut teater pun orang nak hina. aku ikut pertandingan nyanyi pun orang nak hina. npa???. hina sangatkah aku ni arrr??????. kalau korg tanya aku marah atau tak. jawapan aku YA. marah ft sakit hati ft kecil hati. adaa faham??. sekarang aku pun dah naik muak ft penat nak jaga hati orang yang tak pandai jaga hati kawan lain. jadi kepada sesiapa yang baca entri ni dan rasa kepedasan tu. cubalah renungkan diri tu dulu r. tembak ke sasaran yang tepat. bukan macam peluru sesat. ikut suka hati jk. pandai2lah jaga hati orang lain. kalau korg aku kritik yang tak berasas pun mesti korg sakit hati kan. biarlah kritik tu yang betul dan berhemah. walaupun aku ni tak pandai berlakon dan menyanyi tapi sekurang2nya aku mencuba. kalau nak main2 pun biarlah berpada2 yaa. jangan main sedap mulut jk. sia2 jk bljr kemahiran komunikasi kalau tak tahu nak aplikasikannya. bak kata nabil luu pikirlah sendiriiiiiii................wassalam

21 feb 2009
sabtu
12.41pm

Penat ft Gembira~

Assalamualaikum W.B.T...

ermm. .skrg jam kat desktop laptop aku ni 2.56am.baru saja lepas baca skrip. skrip??. ahh. ni lah yang aku nak cerita sikit ni. pertama sekali nak cerita pasal penat aku hari ni. di jadikan cerita tadi pagi aku lewat sampai kelas psikolinguistik. .habis kena sindir oleh pensyarah. sabar sajalah. huhu~. ni sebab semalam tidur lewatlah ni. hafiez and the genk bawa tengok cerita hantu kat ruma aku. tapi kat bilik housemate aku. hafiez punyalah semangat nak tengok. tapi penakut tahap dewa. dia seorang saja yang jerit lebih. pecah lobang. [bak kata kiki]. jangan marah yaaa. hehe~. filem yang kitorg tengok adalah Kereta Hantu Manggarai. made in indonesia. bolehlah ceritanya ni. .suspen. cuma cerita aku tak faham sangat. .mungkin sebab kitorg tengok "lompat parti". LoL~. nak tgk hantunya saja. .haha~

malam pula ada kelas ganti untuk silat. aku ambil ko silat. nak belajarlah seni mempertahankan diri. tapi memang penat gila. gila pun tak penat macam tu. LoL~. kelas mula pukul 9 pm hingga 10.50 pm. dengan baju dan seluar kotor tu. dan peluh bagaikan kena siram oleh bomba tu [memang aku ni terlebih hormon peluh. huhu~] kena terus pergi ke bilik gapura pula. nak tahu aku buat apa kat situ???. aku telah jatuh gedebab dalam bidang teater. ni pun sebab hafiezlah. dia yang ajak. aku ni dah lah tak perna ikut lakonan. berlakon pun tak pandai. bingung ft sakit kepala aku. tapi malam ni bolehlah. sebab aku dapat watak yang senang sikit nak bawa. lelaki jiwang. LoL~. yang seronoknya aku ada babak nyanyi. [kegemaran. keke]. aku jadi kekasih watak utama. yang aku pening adegan bertentang mata dan macam mana nak buat reaksi atau memek muka dalam setiap babak yang aku kena ada rasa sedih, marah, geram, kesian dan sebagainyalah. lepas latihan tadi kak pengarah teater kitorg ni iaitu kak mis suru aku belajar main gitar pula. [adeh. tadi cakap nak konon2 main gitar jk]. oleh yang demikian, aku bertambah bigung. fuh!. 1minggu kena belajar main gitar???. asas gitar pun aku tak tahu. huhu~. tengoklah cam na nanti. da lah assgment berlambak lagi. errm. tapi gembiralah mengambil pengalaman dalam teater ni. meskipun tak pandai berlakon. redah ft redha jk. haha~. baiklah. aku nak tido. sok pagi ada kulia lagi pukul 8am. harap2 tak bangun lewat lagi. salam ibu kandung suluh budiman~~~

p/s ; semoga semuanya dipermudahkan oleh-Nya. amin.....

21 Feb 2009
Sabtu
3.16am

Jumaat, 13 Februari 2009

adeh. .sbuk nk bg cabaran. .huhu. .layan jk la~. .keke

ni lah gmbar dr album ke6 dan gmbar ke6. .puas hati??. .hahaha. .LoL~. . .ni gambar semasa program sambutan hari raya anjuran jabatan BM untuk budak-budak BM jk la. .jgn jles. .kekeke. .aku nak crita bermula dari kirilah. .yang berdiri tu fazil. .kwn 1kos BM. .1negeri Sabah. .1 daerah Sandakan. .dia ni single ang available. .LoL~. .yg duduk pakai cermin mata ni ketua kos kami iaitu Faris. .berbadan tegap tp brjiwa lembut. .hahaha. .pelik2x. .[habislah kalai dia baca. .keke]. .sbelah Faris tu lah jejaka wanted semua Miss World. .ahax. .perasan la tu. .huhu. .tu la aku. .sebelah aku tu pula pensyarah Warisan Jawi kami yang macho dan cool. .bestlah crita2 dgn dia ni. .ada karisma dan identiti yang unik dan tersendiri. .yg penting dia tak gagalkan aku dalam jawi. .hahaha. .bangga gak duduk sebelah dia. .dia yg pg duduk sebelah aku. .kikiki. .[jeles la tu]. .wanita bertudung putih tu senior. .aku pun tak tahu nama dia. .tapi wajahnya ada iras-iras coursemate kami iaitu Raja Diana. .ya ka??. .yg aku nmpaklah. .ek2. .teruna berbaju Melayu yang berdiri tu adalah pengarah program bg acara pada hari tu. .[teruna ke??. .tuuuuuuutttt]. .LoL~. .gurau jk r. .keke. .ni pun aku tak tahu nama dia. .jadi cabaran Hafizzudin telah disahut. .fuhh. .lega. .kuikuikui. .

nilah cabaran tersebut. .hehe;
-Go to your photos folder in your computer.
-Go to the 6th folder of photos.
-Go to the 6th picture in that folder.
-Put the picture on your blog and description of it.
-Invite six friends to join the challenge.
-Link them in your blog and let them know they have been challenged


jadi aku nak cabar;
1. sesiapa yang baca. .keke
2.abg ray. .klu nk la. .huhu
3-6.errmm kepada sesiapa yang pantang dicabar. .LoL~

Kerna Cinta


Kerna cinta dunia wujud,

Kerna cinta adam & hawa bersatu,

Kerna cinta aku ada,

Kerna cinta syurga dikurnia,

Kerna cinta itu satu yang indah,

Yang dapat dirasa pabila gembira,

Yang hanya dihargai pabila musibah,

Yang pasti. . .

Adakah cinta sejati di dunia ini selain cinta kepada Rabbi?

Cinta yang sampai dan sanggup ke mati,

Cinta yang hakiki?

Meskipun ianya ada. . .

Adakah cinta itu berbaloi. .

Kerna tika Jibril menjemputmu. .

Belum tentu kita dapat bertemu kelak. .

Pimpinlah hatimu mencari cinta yang direstui Ilahi,

Agar bertemu di kemudian hari. .

Bukan sekadar di perhentian duniawi. . .

Di Pentas Ini~


Di pentas ini
Aku berdiri
Melakonkan watak ketentuan Ilahi
Merempuh hutan berduri
Meredah lautan berapi
Menepis cerca nan pedih
Menanti kehidupan hakiki
Namun. . .
Cukupkah bekal di hati?
Sediakah bertemu Rabbi?
Lupuskah dosa di dalam diri?

Kini. . .
Tubuh terkujur kakuh sendiri
Meratap sedih
Menyesal tak beerti
Menangis tak berguna lagi
Kerna di sinilah noktah destinasi
Hanya dapat berserah diri
Bersedia bertemu Ilahi

Kata Pujangga

Kata-Kata Mutiara 1


imaginasi kadang2 mengajar kita untuk menjelmakan sesuatu yang tidak pasti, menghadirkan rasa tenang tatkala gelora merah bertakhta di singgah sana, menikmati sentuhan tanpa rasa yang hanya boleh dilepaskan dengan satu kerinduan,yang akhirnya membawa kepada penyatuan..penyatuan 2 jiwa yang saling dahaga akan kehausan sang asmara yang entah kemana menjauh pergi

namun. .di sebalik ketenangan yang hadir untuk seketika. .imaginasi akan membuat sang gelora merah menguasai diri yang mudah alpa dan tergoda. .sehingga ketenangan hanya untuk sedetik cuma. .dan semakin menambah derita di jiwa yang merontah-rontah ingin keluar namun tak tahu di mana arahnya


Kata-Kata Mutiara 2


jika segala yang berharga d beri kepadaku. .tak kan ternilai dengan dirimu. .jika dunia d beri kepadaku tak kan sama dengan dirimu. .kerna dirimu tidak dapat d samakan dengan emas sekali pun. .mahupun dunia semata. .kau tersangat istemewa. .bagaikan sang bulan d angkasa yang menjadi tatapan dan pujaan seluruh makhluk. .d pagari sang bintang. .namun tetap sanggup menerima diriku yang bagaikan bintang yang paling malap dan kecil dalam berjuta bintang d langit. .yang sekiranya tiada tidak memberi sebarang kesan dan tidak d cari. .sebaliknya dirimu yang hilang akan d cari..yang pergi akan d rindui. .bukan hanya diriku namun berjuta bintang d langit. .terima kasih kerna masi berpaling padaku. .dan menerima diriku. .mencinta diriku meskipun cahayaku yang kelam..hanya satu sang purnama perlu tahu. .bintang malap inilah pemuja setia mu. .peneman di kala dukamu. .kerna itu sahaja yang termampu ku hulurkan. .kerna sinarku semakin malap. . dan pasti akan hilang kelak. .


p/s : jiwang plak aku rasa. .LoL~. .cuba bakat sasteralah knon. .keke. .ska2 jk

Khamis, 12 Februari 2009

Lawak Slumber. .LoL~

SAM: Kenapa kamu cakap minum susu segar boleh bawa maut?
DOL: Sebab semalam semasa aku tengah minum, lembu tu terajang aku. Nasib baik tak mati.
——— :) —————
SAM: Apasal ko marah kat tokey kedai 2 Ringgit tu?
DOL: Sebab dia tipu. Aku beli 3 barang dia mintak 6 ringgit. Kata kedai 2 Ringgit
——— :) —————
SAM: Kau kata binatang peliharaan kau mati lemas? Mana kau tau dia mati lemas?
DOL: Sebab aku bela ikan emas. aku jumpa dia mati dalam air!
——— :) —————
SAM: Semalam aku nampak hantu!
DOL: Uih! kau terkejut tak?
SAM: Taklah…. hantu tu yang terkejut tengok aku.
DOL: Mana kau tahu?
SAM: Aku tengok muka dia pucat semacam jer….
——— :) —————
SAM: Apasal kopi yang kau buat ni rasa masin?
DOL: Gula dah habis!
SAM: Yang kau pergi campur garam apasal?
DOL: Kan aku kata, sebab gula dah habislah
——— :) —————
SAM: Aku tengok kau beberapa hari ini “candle light dinner” dengan bini kau, mesti dia suka.
DOL: Dia marahlah. Aku lupa nak bayar bil
elektrik, api rumah aku dah kena potong!
——— :) —————
SAM: Aku ada AIDS? mana ada…
DOL: Aku baca 1 dari 10 orang kat Negara ni ada aids. Aku dah tanya 9 orang, semua tak ada aids, kau orang ke 10, tak payah tanya, aku dah tahu…
——— :) —————
SAM: Dol, aku dengar bunyi batuk kau makin teruk!
DOL: Iya ke? kalau macamni aku kena banyak berlatih agar dapat batuk dengan lebih baik lagi.
——— :) —————
SAM: Dah dua kali perompak yang sama datang merompak kedai kita.
DOL: Tu lah aku dah cakap kat kau, jangan pasang signboard “SILA DATANG LAGI”

Renungan Bersama
"Hidup tak kan bermakna tanpa gelak ketawa, kerana ianya pelengkap hari-hari indah manusia"

Rabu, 11 Februari 2009

KHAT 09


Gambar ini aku ambil dari blog hafiz. .jgn mara. .haha. .LoL~. .gambar Atul & aku. .baca kat bawah ni yer!!


Assalamualaikum W.B.T. dan selamat membaca. .hehe. .sekarang aku nak cerita sedikit tentang program hari terbuka di kolej kediaman tempat aku berteduh ni pada 5 hingga 8 feb 2009 yang lalu. .banyaklah program yang telah diadakan. .persiapan telah dibuat seawal hari isnin bersamaan 2 Feb 2009. .[ yang aku nampaklah. .sebab aku pun tidak terlibat. .bukannya REXCO pun. .keke]. .

Tapi aku bukannya nak cerita pasal KHAT ni. .yang aku nak cerita di blog ni ialah satu program yang aku sertai semasa KHAT berlangsung. .rasa2 apa??. .hehe. .aku ikut pertandingan mengubah hantaran. .hahaha. .LoL~. .tak da lah. .aku ikut pertandingan lagu asli. .eherm2x. .bole nyanyi ke??. .keke. .bolelah 'menyumbangkan suara'. .hahaha. .sebenarnya aku suka2 saja ikut ni sebab aku dah kemaruk sangat nak ikut pertandingan menyanyi. .walaupun tidak pernah ikut mana2 pertandingankan. .ni lagi lagu asli. .bukan zaman aku. .LoL~. .aku tak pernah pun nyanyi lagu asli. .tak pandai sangat. .susah nak buat lenggok suara. .tapi cuba sajalah. .walaupun dihina. .dikutuk. .aku tak kisah sangat. .[tapi bukan tak kisah langsung. .hehe]. .yang penting aku berani mencuba daripada setakat pendam jak kan. .memang minat nyanyi pun tapi lebih kepada lagu R&B, balada dan sentimental. .huhu

aku nyanyi lagu Pantun Budi. .perkara paling aku takut adalah lupa lirik. .haha. .sebab aku memang tak ingat lirik lagu tu pun. .lagu aku tak minat memang susah nak lekat d kepala otak ni. .keke. .nasib baik ada TV. .dapatlah aku menarik nafas lega sikit. .hehe. .lagu ni syok tapi aku tak pandai menari. .hahaha. .pandai jugalah tapi tarian zapin tak tahulah. .keke. .ada seorang lagi kawan aku yang suaranya memang lunak iaitu Rabiatul Adawiyah. .dia nyanyi lagu Hati Kama. .lagu duet nyanyi solo tuuu. .dia dapat tempat ke-3. .tahniah atul!!. .aku??. .aku kalah. .huhu. .tapi tak pa. .sebab aku dah cuba dan yang penting kepala lutut aku tak berapa bergegar semasa d atas pentas tu. .hehe. .terima kasihlah kat abang Rijal sebab bagi aku minus one lagu asli ni. .InsyaAllah kalau ada pertandingan nyanyi lagi aku nak ikut. .hehe. .kecuali lagu asli kot. .sebab tak pandai. .LoL~


RENUNGAN BERSAMA
i. gagal setelah mencuba tu lebih baik daripada mengalah sebelum
mencuba

ii. ramai orang gagal kerana kurang cita-cita dan bukannya kurang
bakat

iii. seorang kawan akan memberi semangat bukannya menjatuhkan
mereka,

seorang kawan akan memberi kritikan membina bukannya menghina
mereka

rasa tertipu. . .errmm~

assalamualaikum semua. .da 1 minggu tak sentuh blog ni. .tiada idea nak tulis. .kalau cerita tentang keluarga panjang sangat. .nanti ada masa terluang yang panjang aku akan sambung cerita tentang keluarga aku. .skrg jam menunjukkan pukul 2.28am. .errmm. .tiba2 rsa nak tlis blog plak. .rsa sedih sgt hari ini sebab RASA TERTIPU. .korang pernah tak kena tipu. .mesti pernahkan. .dan mesti sakit sgt2. .terutama org yg tipu kita tu adalah orang yg kita dah anggap mcm kluarga sendiri. .ntahlah. .aku rasa mcm dipermainkan. .urrmm. .yg lbh menyakitkan lg alasan yg diberikan tak dapat aku terima dengan pemikiran warasku. .kalau alasan msuk akal tak pa jga. .sekurang2nya kita bole berpuas ati. .ni tak. .menyakitkan ati ada r. .huh!. .

orang semua tgk aku ketawa. .gembira. .mcm tak da apa2 berlaku. .tp tiada siapa yg tahu apa yg bermain dlm minda dan hatiku. .sebab aku tak suka membebankan otakku dengan memikirkan sangat masalahku. .jadi aku cuba untuk ketawa brsama2 kwn2 ku yg lain. .aku cuba lupakan tp bkn mudah utk ku. .kerana ianya seperti menyempurnakan separuh dr diriku dan hidupku. .errmm. .smpi sni jk r dlu. .da ngantok ni. .coretan ini setakat meluahkan apa yg membeku d hati sebelum sakit hati ini semakin parah dan sukar diubati. .mencari teman utk berbicara dan memahami bknnya sesuatu yg mudah. .biarlah benda bisu ini menjadi peneman. .wassalam

10/02/09
2.44am
selasa

Related Posts with Thumbnails